Teatteri Appi mahdollistaa uudenlaisen asiakaskokemuksen
Kuopion kaupunginteatterilla oli kiinnostus lähteä hyödyntämään uutta
teknologiaa eli lisättyä todellisuutta (AR, Augmented Reality) omassa
markkinoinnissaan. Toisena tavoitteena oli teatterissa paikan päällä
tapahtuvan asiakaskokemuksen kehittäminen ja rikastaminen AR-teknologian
avulla. Toteutuksen tekniseksi alustaksi kehitettiin Teatteri Appi
-mobiilisovellus, jonka hyödyntämistä lähdettiin ensimmäisessä vaiheessa
pilotoimaan markkinoinnin tulokulmista.
Lisätyn todellisuuden avulla tavallista printtimainosta tai kuvaa
voidaan rikastaa esimerkiksi videoilla, kuvilla, animaatioilla ja
interaktiivisilla 3D-sisällöillä. Teatteri halusi luoda uudenlaisen
mainoksen, jossa valokuvaaja Antti Karppisen suunnittelema upea printti
toimii herätteenä lisäsisällölle. Ideana oli, että mainoskuvassa oleva
hahmo herää henkiin lisätyn todellisuuden avulla, luoden
mielenkiintoisen ja huomiota herättävän efektin mainoksen sisältöön.
Lisätyn todellisuuden peruselementiksi valittiin video, jossa printissä
olevan Äidinmaa-esityksen hahmo laulaa.
Teatteri Appista asiakas näkee myös Äidinmaa-esityksen käsiohjelman ja
teatterin muun ohjelmiston. Sovelluksen kautta asiakas voi ostaa
tarjouslipun kiitoksena sovelluksen lataamisesta, minkä lisäksi hän voi
osallistua kahden hengen teatteripaketin arvontaan Cabaret-musikaaliin.
Teatteri Appi skaalautuu moniin käyttötarkoituksiin, joten se antaa
laajat mahdollisuudet asiakaskokemuksen rikastamiseen!
Kuinka printti herätettiin eloon?
AR-teknologia mahdollistaa jo tällä hetkellä paljon, mutta asettaa myös
rajoitteita. Aloitimme Äidinmaa-mainoksen AR-puolen rakentamisen ensin
Googlen ARCore-ohjelmointikirjaston päälle. Sovellus toimi sillä hyvin,
mutta laajemman laitetuen ja iOS-yhteensopivuuden vuoksi päädyttiin
lopulta käyttämään kirjastona Vuforiaa. Pelimoottorina toteutuksessa
toimii AR-toteutuksissa yleisesti suosittu Unity. Videon tallentamista
ja somejakoja varten käytettiin erillisiä lisäosia.
AR-kirjastona Vuforia lukee kuvia yleisesti ottaen nopeammin, mutta on
herkempi esimerkiksi herätteen alustaan ja ympäristön valon määrään
liittyviin häiriöihin. Laitetuki oli tässä tapauksessa prioriteettina
korkealla, mutta myös AR-sisällön laatu pystyttiin säilyttämään hyvänä.
Tärkein tavoite oli varmistaa sujuva toiminta mahdollisimman monella
laitteella.
AR mahdollistaa uusia ja upeita ratkaisuja
Kehitetyllä Teatteri Appi -mobiilisovelluksella halutaan parantaa sekä
teatterikokemusta että boostata teatterin markkinointia ja myyntiä.
Tavoitteena on, että sovelluksen käyttäjät tallentavat ja jakavat
sosiaalisessa mediassa Äidinmaa-mainoksen elämystä tai mahdollisia
tulevia AR-toteutuksia. Projektin toisessa vaiheessa on tarkoitus lähteä
tuottamaan Teatteri Appiin lisää AR-sisältöä, jota teatterin
asiakaskunta pystyy kokemaan osana asiakaspolkua.
On tunnistettu, että teatteriin saavutaan yleensä hyvissä ajoin ennen
näytöstä. Odotusaulaan ja eri tiloihin voidaan rakentaa tauluja, jotka
toimivat herätteenä Teatteri Appin rikastetulle sisällölle. Ajatuksena
on, että normaalin esityksen lisäksi asiakaskokemuksesta tehdään
mielenkiintoisempi tuomalla kohdennettua sisältöä eri ikäisille ja eri
asiakasryhmille. Lapsille voidaan tuottaa heidän mielenkiintonsa
kohteiden mukaisia tauluja, ja sinne interaktiivista sisältöä. Joihinkin
tauluihin voidaan tuoda informatiivista sisältöä ja esimerkiksi videon
avulla kertoa, mitä teatterin kulisseissa tapahtuu. Myös tarinoita
näytelmien hahmoista ja näyttelijöistä voidaan tuoda esille.
Kuopion kaupunginteatteri haluaa olla etulinjassa käyttämässä uutta
teknologiaa omassa markkinoinnissaan ja asiakaskokemuksen
parantamisessa.
Kaipaatko sinä omaan markkinointiisi rikastettua sisältöä? Ota yhteyttä, niin jutellaan!
Tarvittavat evästeet ovat ehdottoman välttämättömiä verkkosivuston toimivuudelle. Tähän luokkaan kuuluvat vain evästeet, jotka varmistavat verkkosivuston perustoiminnot ja turvaominaisuudet. Nämä evästeet eivät tallenna henkilökohtaisia tietoja käyttäjästä.