Mitä me Hurjalla odotamme alkavan vuoden kehitykseltä?
Tässä blogitekstissä kerromme, mitkä ovat mielestämme ohjelmisto- ja mobiilikehityksen, verkkopalvelutoteutusten ja AR-maailman trendejä vuodelle 2020.
Kehitys kulkee parhaillaan kohti vakaampia pilvijärjestelmiä ja
käyttäjälähtöisiä toteutuksia. Ohjelmistotuotannossa yleistyy myös
“kontituksen” (eli dockeroinnin) käyttö. Kontituksessa sovellukset
jaetaan yhden kokonaisen järjestelmän sijaan pienempiin ja kevyempiin
kokonaisuuksiin eli kontteihin. Kontteja on mm. helppo ylläpitää ja
siirtää eri ympäristöihin ilman, että toimintakyky heikkenee.
Pilvipalveluiden kehittymistä vauhdittavat mm. koneoppimista ja tekoälyä
hyödyntävät innovaatiot. Nämä teknologiat käyttävät usein suuria
datamassoja (big data), joiden käsittelyyn tarvitaan yhä enemmän
tallennustilaa ja laskentatehoa – ja sitä löytyy pilvestä ostettavaksi
lähes rajattomasti skaalautuvina palveluina.
Julkisten ja yksityisten pilvipalveluiden sekä näiden yhdistelmien eli
hybridipilvien hyödyntämisellä kasvatetaan siis järjestelmien
laskentatehoa. Palvelimettomaan pilvilaskentaan (serverless cloud
computing) perustuvan arkkitehtuurin käyttäminen lisää
ohjelmistotuotannon kustannustehokkuutta.
Vuonna 2020 ohjelmistokehityksessä modulaarisuus ja mikropalvelut
pysyvät edelleen suurten kokonaisuuksien rakennetta ohjaavina tekijöinä
jo suunnittelusta lähtien. Kun ohjelmistot rakennetaan itsenäisistä
osasista, jotka valmiissa järjestelmässä linkittyvät saumattomasti
toisiinsa, ohjelmistokehitys nopeutuu ja sitä on mahdollista hajauttaa
eri tahoille.
Mobiilikehityksessä hyödynnetään kasvavissa määrin työkaluja, jotka
mahdollistavat modernin sovelluskehityksen usealle eri alustalle (iOS,
Android) yhtä lähdekoodia hyödyntäen. Tällaisia mobiiliapplikaatioiden
kehittämistä nopeuttavia, avoimen lähdekoodin teknologioita ovat mm.
Facebookin kehittämä React Native ja Googlen kehittämä Flutter.
Ohjelmistoarkkitehtuurin kannalta koodin modulaarisuus lisääntyy myös
mobiilikehityksessä. Sovelluksissa hyödynnetään koneoppimista, tekoälyä
ja pilvipalveluita. Näiden kehitystä tukevat myös hiljalleen yleistyvät
5G-verkot, jotka tarjoavat mahdollisuuden datamassojen paljon nykyistä
nopeampaan siirtoon.
Vuonna 2020 yhä useammissa mobiilipalveluissa tavoitellaan aktiivista
vuorovaikutusta käyttäjän kanssa, joka puolestaan helpottaa palveluiden
käyttöä. Vuorovaikutus ja käyttäjän tunnistaminen toteutetaan
esimerkiksi laitteiden välisen tiedonsiirron kautta.
Esimerkkejä laitteiden välisestä tiedonsiirrosta?
Olet varmaan käyttänyt ostoksilla ollessasi lähimaksamista? NFC-lähitunnistusta hyödyntävä maksutapa on yksi tutuimmista vuorovaikutukseen ja käyttäjän tunnistamiseen liittyvistä palveluista.
Verkkopalveluissa otetaan yhä enemmän huomioon käytettävyys ja
visuaalisuus. Responsiivisuus ei ole enää hieno lisäominaisuus, vaan
oletusarvo lähestulkoon jokaiselle verkkopalvelulle. Verkkopalveluiden
tulee olla yhä nopeampia, turvallisempia ja selkeämpiä niin
vierailijoille kuin ylläpitäjillekin.
Verkkopalveluiden käytettävyyteen kuuluu luontevana osana
saavutettavuus, eli tasavertainen mahdollisuus palveluiden käyttämiseen
omista toimintarajoitteista huolimatta. Julkishallinnon palveluita
saavutettavuuden osalta ohjaa saavutettavuusdirektiivi, mutta yhtälailla
WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) -kriteeristön periaatteiden
mukaisesti toteutettu verkkopalvelu on kilpailuetu myös useille
yrityksille.
Koska internetiä käytetään edelleen lisääntyvässä määrin
mobiililaitteilla, toimivat useat mobiilikehityksen käytännöt myös
verkkopalveluissa. Suoraan selaimessa suoritettavat sovellukset (Single
Page App eli SPA) sekä mobiilisovelluksen tapaan toimivat verkkopalvelut
(Progressive Web App eli PWA) jatkavat yleistymistä myös kuluvana
vuonna.
Analytiikka ja tekoälyn hyödyntäminen tulee vahvemmin mukaan myös
verkkopalveluihin ja niiden hyödyntäminen on luonteva osa yritysten
toimintaa. Esimerkiksi pilvipalveluihin tallentuvan tietopankin ja
data-analytiikasta rakentuvien tilannekuvien avulla palveluntarjoaja on
yhä tietoisempi asiakkaidensa mielenkiinnon kohteista.
Tuleeko AR-kokemuksista arkipäivää? Voi olla, että vuoden 2020 aikana
lisätyn todellisuuden hyödyntäminen ottaa askeleen kohti jokapäiväistä
elämää etenkin, kun kohtuuhintaiset älylasit tulevat kaikkien
kuluttajien saataville.
AR (Augmented Reality) eli lisätty todellisuus tulee joka tapauksessa
mukaan yhä useampiin digitaalisiin palveluihin. Esimerkiksi erilaiset
Point of Interest -tyyliset merkinnät AR-sovellusten matkailu-,
liikunta- ja elämyskartoilla ohjaavat käyttäjiä hyödyllisten palveluiden
ja mielenkiintoisten yksityiskohtien pariin aivan uudella tavalla.
Lisätyn todellisuuden maailma siirtyy katseluasteelta
kokonaisvaltaisiksi elämyksiksi ja mahdollistaa inhimillisen
vuorovaikutuksen toisten käyttäjien kanssa. AR on myös muutakin kuin
viihdettä: esimerkiksi lisättyä todellisuutta hyödyntävistä
käyttäjäystävällisistä koulutusmateriaaleista ja -sovelluksista hyötyvät
sekä asiakkaat, että palveluiden tarjoajat.
Vaikka tässä tekstissä vuoden 2020 ajatukset ja pohdinnat lajiteltiin
eri otsikoiden alle, liittyvät eri kokonaisuudet aina toisiinsa.
Kuvittele mielessäsi helppokäyttöisessä mobiilisovelluksessa toimiva
karttapalvelu, joka koostaa matkakohteenasi olevan kaupungin palvelut
yhteen paikkaan. Sovelluksessa on myös pilvilaskentaa hyödyntävä ja
aiemman käytöksesi pohjalta oppiva chatbotti, joka auttaa sinua
löytämään juuri itsellesi sopivaa tekemistä ja lisätyn todellisuuden
sisältöjä.
Lisätty todellisuus herättää kaupungin historian henkiin, esittelee
vuorovaikutteisesti ympäristön yksityiskohtia ja opastaa sinut eri
palveluiden pariin. Modernin sovelluksen avulla saat juuri sinulle
olennaista informaatiota ja voit nauttia reaalimaailmaan saumattomasti
yhdistyvästä digitaalisesta sisällöstä.
Kuten huomaat, alkanut vuosi on täynnä upeita mahdollisuuksia erilaisten
teknologioiden parissa! Miten voisimme auttaa yritystäsi?
Tarvittavat evästeet ovat ehdottoman välttämättömiä verkkosivuston toimivuudelle. Tähän luokkaan kuuluvat vain evästeet, jotka varmistavat verkkosivuston perustoiminnot ja turvaominaisuudet. Nämä evästeet eivät tallenna henkilökohtaisia tietoja käyttäjästä.